hbb v6 rolex day date m228396tbr 0002 mens rolex calibre 2836 blue dial automaticswiss sv rolex sea dweller 116660 mens 44mm automatic watch presents typically the community from hopes.

architektura, studie, projekty, realizace, vizualizace | Ing. Arch. Václav Hájek

ŽELEZNIČNÍ MUZEUM V PRAZE

kategorie_diplomový projekt
rok_2012/2013 

 

Cílem projektu je řešení stávajícího neuspokojivého stavu historicky chráněných objektů v areálu bývalého lokomotivového depa Masarykova nádraží pro funkci Železničního muzea Národního technického muzea v Praze. Dále řešení širších vazeb na struktury města a komunikačních tras v tomto území, které je dnes takřka neprostupné. V současné době jsou objekty značně zchátralé, a kromě chráněných objektů, se v areálu depa a dílen nachází množství slepých kolejí, parkovacích stání a dočasných objektů. Závažným problémem lokality je jeho destrukce dopravními stavbami severo-jižní magistrály a vítkovské estakády. Projekt počítá se zachováním obou dopravních staveb z důvodu jejich nutnosti v dopravním skeletu města. Kladem lokality je její poloha v blízkosti historického centra Prahy a návaznost na historickou stopu královské cesty.

URBANISTICKÉ ŘEŠENÍ
Přítomnost severo-jižní magistrály a vítkovské estakády rozděluje řešené území na 3 části. A) Prostor bývalého depa s památkově chráněnými objekty. B) Městský prostor zakončující osu Hybernské ulice. C) Prostor ležící pod vítkovskou estakádou.Každý z těchto prostorů vyžaduje odlišný přístup. V prostoru budoucího Železničního muzea (A) jsou východiskem návrhu památkově chráněné objekty lokomotivového depa. V prostoru (B) je hlavním východiskem návrhu dotvoření městské struktury a napojení na novou cestu na Vítkov. V tomto prostoru navrhuji nový blok budov, jehož půdorysný tvar vychází z prodloužení uličních sítí ulic Hybernská a Opletalova a dále severo-jižní magistrály a kolejiště Masarykova nádraží. Nově navržený blok je otevřen směrem do Hybernské ulice a doplněn o vertikální budovu hostelu, která tvoří protiváhu Prašné bráně. V prostoru uvnitř bloku jsou zachovány původní kolejnice, které slouží jako lineární průvodce celým řešeným územím směrem k Vítkovu. Pro ostatní objekty v rámci tohoto bloku je předpokládána převažující administrativní funkce s komerčními prostory v parteru a pod celým prostorem vnitrobloku je předpokládáno podzemní parkoviště s dostatečnou kapacitou pro objekty, včetně návštěvníků Železničního muzea. V místě (C) je předpokladem vytvoření kvalitního veřejného prostoru s množstvím zeleně a městského mobiliáře akcentujícího původní kolejnice, remízy, přesuvny a točny. Všechny tři prostory spojuje zachovaná železnice, která vytváří lineární páteřní komunikaci skrze areál.

ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Principem řešení Železničního muzea je částečná demolice nevhodných přístaveb z období posledních let a doplnění stávajících, památkově chráněných, objektů depa novými objekty nutnými pro provoz muzea.1) Demolice administrativního objektu v blízkosti křižovatky U Bulhara, která nepodléhá památkové ochraně z důvodu uvolnění prostoru.2) Odstranění střešní konstrukce v části objektu vozového depa, z důvodu nižší výšky hřebene a nižšího sklonu než okolní střešní konstrukce.3) Doplnění administrativního objektu novým objektem zázemí, který respektuje rozměry a tvar administrativní budovy, ale s novou konstrukcí a fasádou. V tomto objektu budou situovány funkce nutné pro provoztéto části muzea.4) Vybudování nového objektu pro expozici kolejových vozidel, který vychází z tvaru a rozměru vozového depa a vytváří těsně vedle něj jeho kopii s novou konstrukcí a fasádou.5) Vybudování vertikální budovy hostelu, která vytvoří dominantu areálu Železničního muzea a nahradí zbořenou budovu v blízkosti křižovatky u Bulhara pro potřebu ubytování.

DISPOZIČNÍ ŘEŠENÍ
Dispozičně jsou objekty řešeny dle požadavků Národního technického muzea na expozici pro potřeby Železničního muzea.Časové rozdělení a pracovní názvy jednotlivých částí expozice “Dvě století železnic’’:• “Velké dobrodružství” (do roku 1855)• “Železniční horečka” (2. pol. 50. let - 1. pol. 70. let 19. století)• “Zlatý věk” (2. pol. 70. let 19. století - počátek I. světové války 1914 (1918))• “Československé státní dráhy” (1918 - 1939)• “Ostře sledované vlaky” (1939 - 1945)• “Konec starých časů” (1945 - 60. léta 20. stol.)• “Novou silou” (konec 50. let - 90. léta 20. stol.)• “Železniční strojírna” (výběr strojů a artefaktů cca. od 60. let 19. stol do 40. let 20. stol.)• “Hala strojů” (výběr parních a dieselových strojů předváděných v chodu)Další prostory:Prodejna vstupenek s infocentrem, prodejna upomínkových předmětů, modelů, odborné literatury, šatna, sociální zařízení, restaurace, kavárna, multifunkční přednáškový, projekční a výstavní sál s kapacitou 250- 300 osob, zázemí pro zaměstnance, administrativní část s knihovnou, dětský svět.